home
Engels
talige video serie over het maken van tentoonstellingen
met onderwerpen als: marketing, copyrights, het concept, werkplan,
begroting, tijdens de tentoonstelling etc.
Vakopleiding tentoonstellingen maken
Eigenlijk zijn
er in de meeste landen weinig mogelijkheden om het maken van tentoonstellingen
als vak te leren, net als in Nederland.
Vandaar dat de Nederlandse Bibliotheek Dienst mij zo'n
30 jaar geleden voorstelde om een dergelijke opleiding voor bibliotheken te ontwikkelen
en er een handboek over te schrijven, dat werd het handboek 'Algemene
Basisopleiding Tentoonstellen'. De vraag kwam omdat ik zo'n ruime ervaring heb
in het maken van tentoonstellingen en omdat ik tenslotte ook nog een tijd
Onderwijskunde heb gestudeerd.
Die cursus heb ik toen ontwikkeld en vervolgens
verschillende jaren aan bibliotheek medewerkers en ook op Kunstacademies en
Hoge Scholen gegeven. Omdat sommige belangstellenden ver weg woonden, zelfs in
het buitenland, ontwikkelde ik schriftelijk cursus materiaal.
Na een paar jaar had ik de meeste bibliotheken wel
gehad en kreeg ik het ook te druk met het zelf maken van tentoonstelling. Het
cursus materiaal heb ik toen netjes opgeslagen ook al wist ik toen nog niet dat
er ineens een covid uitbraak zou komen. En die kwam er en toen moesten we thuis
blijven.
Veel kun je dan niet doen, behalve bijvoorbeeld je
archief opruimen.
Viet Nam Cultural Exchange (VNCE)
Toevallig had ik net voor covid uitbrak. Oanh Le, een
oud studente van geholpen met het opzetten van haar 'Kunst voor Kinderen
Galerie' in Da Nang, centraal Vietnam. Zij wist dat ik destijds die cursus had
ontwikkeld en vroeg me of ik op basis daarvan geen video serie kon maken, want
ook in Vietnam ontbrak het aan een vakopleiding tentoonstellingen maken en zij
dacht dat dit wel in veel meer landen het geval was.
Ik zat toch thuis en het leek me wel een goed idee, de serie moest wel in het
Engels zijn, maar gelukkig is mijn Engels heel beperkt zodat iedereen het wel
kan volgen en ik zo goed als geen typische 'vaktermen' gebruik.
Wat is het verschil tussen deze serie en andere
bestaande video's?
- op de eerste plaats is het een serie van 8 video's
en niet 1 video en er zijn ook nog aanvullende video's;
- ik heb heel veel rondleidingen gegeven, dus
vertel ik mijn verhaal heel anders dan een docent doet;
- ik ben ook gewend om gesproken taal te
gebruiken, die is veel eenvoudiger;
- ik heb
onderwijskunde gestudeerd en heb dan ook het materiaal zelf ontwikkeld op basis
van mijn praktijkervaring;
- de
video's zijn vooral interessant voor mensen die geen universitaire opleiding
kunnen volgen vanwege het gebrek aan tijd en mogelijkheden;
- ik heb ervaring in het maken van hele kleine
tentoonstellingen in een lokale bibliotheek, maar ook in het maken van
tentoonstellingen in grote internationale musea;
- mijn tentoonstellingen financierde ik meestal
zelf, vanuit mijn eigen praktijk laat ik zien hoe je met weinig middelen heel
wat kunt doen;
- de video's geven dan ook een goed beeld van
hoe ik mij ontwikkelde van een gewoon galerie houdertje tot een internationaal
museum directeur;
- voor wie meer wil weten is er de aansluitende
Patreon site, waarop ook het materiaal staat dat ik voor het handboek
ontwikkelde;
- tentoonstellen is een vrij eenzaam beroep en
het is vaak lastig om over specifieke problemen te praten, ook daar is dus die
Patreon site voor;
- op de Patreon site vindt u ook de opdrachten
uit de schriftelijke opleiding om ervaring op te doen;
- verder vindt u op de Patreon site de Engelse
maar ook de Nederlandse versie van het Handboek;
- de opbrengst van de site gebruik VNCE om
projecten te ontwikkelen en die kennis wordt weer gedeeld;
-
ook de aanvullende video's zijn interessant:
¬-
Over Roby Bellemans:
Dat is
heel eenvoudig: mijn vader was beeldend kunstenaar en mijn oudere broer ook, ik
zit dus letterlijk sinds mijn geboorte in het vak en groeide op tussen de
schilderijen in wording. Al heel jong leerde ik dat het leven van een
kunstenaar niet over rozen gaat. Toen ik zelf toegelaten werd om op de
Koninklijke Antwerpse Academie te studeren wist ik al na een paar weken dat
niet het maken van kunst, maar het presenteren ervan mij de meeste voldoening
gaf.
Vervolgens werkte ik in allerlei functies voor
verschillende lokale, nationale en internationale musea en culturele centra tot
ik begin jaren tachtig voor mezelf begon met een galerie.
Het staat allemaal te lezen op mijn cv
.
Een museale universitaire opleiding heb
ik dus niet, wel heb ik veel vakliteratuur gelezen en beschik ik over heel veel
praktijk ervaring.